Kort na de training Opgeruimd denken en schrijven had ik een belangrijk acquisitiegesprek. Ik heb me daarop voorbereid door een boxplan te maken, dat ik in het gesprek heb uitgedeeld als instrument om mijn cv door te lopen. Uiteindelijk won ik de pitch. Dank voor dit praktische hulpmiddel.

Joop van der Donk

interim communicatiemanager


Your Point, focus op inhoud, geworteld in ervaring

De oprichters van Your Point, tekstschrijvers met forse praktijkervaring, zagen dat de kracht van een goede tekst schuilt in de structuur en de opbouw van de argumenten, en niet in de woordjes, de zinsbouw of de stijl. Op basis van dat inzicht hebben we de boxplanbenadering ontwikkeld, een sterk inhoudelijk gedreven manier om presentaties en teksten toegankelijk en begrijpelijk te maken en teams efficiënt te laten samenwerken.

 

image5677LangGijs Zwartsenberg: “Stevig nadenken voordat je gaat schrijven: het blijkt te kunnen!”

“Toen mijn eerste baas wilde dat ik voor een klant een communicatieplan zou schrijven, zei hij letterlijk: ‘schrijf maar wat op, dan maak ik er later wel wat van’. Bij Your Point noemen we dat ‘nadenken door te gaan schrijven’ – en veel mensen geloven dat het niet anders kan. Ook in mijn filosofiestudie was het de standaardaanpak. Later als ghostwriter voor adviesorganisaties deed ik het nog steeds zo – tot we binnen Your Point het boxplan ontwikkelden. Onlangs nog vertelde een deelnemer die het boxplan had leren kennen dat hij nu zijn vriendin begeleidde bij het schrijven van haar scriptie. ‘Had ik het zelf maar gehad bij mijn studie – het had me zó veel tijd gescheeld.’ En zo is het. Het ‘geheim’: je kunt er mee nadenken voordat je echt gaat schrijven. En wel zo dat je het vervolgens gemakkelijk opschrijft. Geniaal toch?”

 

image5675LangJos Knippen: “Ik zie graag dat lezers direct de juiste boodschap uit een tekst halen.”

Is al vrijwel zijn hele werkzame leven bezig als copywriter. Eerst bij een b-to-b reclamebureau, al vanaf 1 mei 1981 zelfstandig voor bureaus en bedrijven. Jos: “Ik hou ervan om materie, hoe complex ook, zó over het voetlicht te brengen, dat de lezer direct begrijpt waar het over gaat, en ermee aan de slag kan. Dat is nogal een verschil met de gangbare teksten waar misschien alle inhoud wel in staat, maar waar de lezer zelf de betekenis en alle verbanden bij elkaar moet scharrelen. Als afzender moet je dan maar hopen dat de juiste boodschap overkomt.

Ik vind het enorm leuk om de kern van de vakkennis die ik in decennia heb opgebouwd, met het boxplan binnen twee dagen over te dragen aan de deelnemers van onze trainingen. En bij hen zie ik het plezier in het schrijven weer terugkomen, en de energie die het geeft om weer écht inhoudelijk met de boodschap bezig te zijn.”

 

image5897LangKees-Jan Donkers: “Nadenken met het boxplan werkt niet alleen analytisch – je ziet dat mensen er weer echt zin in krijgen.”

“De dagelijkse worsteling om uit complexe materie een helder betoog te destilleren ken ik zelf maar al te goed – ik begon in 1985 na mijn studie rechten als leerling-tekstschrijver bij IBM (nog vele worstelingen zouden volgen bij grote reclamebureaus en als free-lancer). Het boxplan maakt er een vruchtbaar proces van: niet alleen krijg je sneller de zaak inhoudelijk kloppend, er gebeurt meer: het ‘yes!-gevoel’. Mensen ontdekken letterlijk nieuwe betekenis in wat ze doen en te vertellen hebben. En dat geeft een positieve energie die stevig doorwerkt in documenten, presentaties en gesprekken. Als mensen contact maken met die kern, dan komen de woorden vanzelf. Als procesbegeleider van een ‘boxplannende’ groep hoef ik dan niet veel meer te doen – de flow leidt vanzelf tot verdieping en verbinding. Het lijkt alsof de boodschap er gewoon op wacht ontdekt te worden.”